zondag 24 mei 2009

Duitse Bondsrepubliek 60 jaar

De Duitse Bondsrepubliek bestaat deze week 60 jaar; ik heb iets met Duitsland. De Duitse geschiedenis is boeiend en interessant. In april 1989 studeerde ik af op een onderwerp uit de Duitse geschiedenis: 'Brunings streven naar een herinvoering der monarchie- een studie naar mogelijkheden en onmogelijkheden de monarchie in Duitsland nieuw leven in te blazen in de jaren 1930-1933, geplaatst in het licht van wat aan het streven voorafging.' Duitsland- in 1976 was ik er voor het eerst. Het was de tijd van Helmut Schmidt, de bondskanselier die in december vorig jaar zijn 90e verjaardag vierde en over wie ik op de Duitse televisie met grote belangstelling documentaires bekeek. De Duitse taal is een mooie taal, het is de taal van Schiller, Heine en Goethe. Enige tijd heeft de schaduw van de nazi's over deze taal gehangen. En ja, de Duitse geschiedenis kent vele zwarte bladzijden. Toch kunnen we dit de jongere generaties Duitsers niet aanrekenen. We spraken altijd Duits tijdens onze vakanties in Slovenie (1976-1988) en ik heb het altijd een mooie taal gevonden. In 4 VWO haalde ik niet voor niets een 10 voor Duits op mijn rapport. In 1988 bezochten we zowel Oost- als West-Berlijn en een jaar later waren we via de televisie getuige van de val van de Berlijnse muur, dit jaar 20 jaar geleden. Duitsland-land van dichters en denkers. De Duitse cultuur is een hoogstaande cultuur en ik heb me er steeds aan gelaafd.