zondag 16 november 2008

Herinneringen aan Rusland

Toen ik afgelopen week naar Albert Heijn liep hier in Oegstgeest aan de Irislaan, werd ik buiten getracteerd op Russische volksmuziek. Ik zag een paar mannen met balalaika's, de 3-snarige Russische volksluiten, die Russische volksliedjes ten gehore brachten. Het is gek hoe de hersens dan werken, maar meteen was ik terug in Rusland en dacht ik aan de reis die ik in 1990 naar dit grootste land ter wereld maakte. Ik heb mijn dagboeken van destijds er nog maar eens bijgepakt. Zaterdag 13 oktober 1990 vertrok ik met het vliegtuig vanuit Brussel naar Sint Petersburg. Zondag 14 oktober bezichtigden we de stad en 's middags was er het bezoek aan de fantastische Hermitage. 's Maandags bekeken we de Petrus- en Paulusvesting, een van de voornaamste bezienswaardigheden en toeristische trekpleisters van de zo prachtig door tsaar Peter de Grote aangelegde Russische stad. Maandagmiddag was er het bezoek aan de plaats Poeskin, genoemd naar de grote Russische dichter. Dinsdag 16 oktober bezocht ik met het reisgezelschap de plaats Novgorod, waar ik een kerk bezocht waar tal van iconen te bewonderen vielen. Het eten in Novgorod was heerlijk: sucadelapje met ijs toe. Een dag later kwam ik na een nachtelijke en tamelijk vermoeiende treinreis in Moskou aan, waar we onder meer het Kremlin bezochten en om twaalf uur de aflossing van de wacht konden gadeslaan. De Basiliuskathedraal is een pronkstuk van de stad. Donderdag 18 oktober 1990 waren er dan nog bezoeken aan Kolomenskoje en Zagorsk, plaatsen buiten Moskou. Het bezoek aan de Oekraiense hoofdstad Kiev op vrijdag besloot deze onvergetelijke Rusland-reis voor mij. 's Avonds woonde ik nog wel een balletuitvoering van het Zwanenmeer in Kiev bij. En ja, al die herinneringen spookten door mijn hoofd bij het horen van die balalaika's afgelopen week bij Albert Heijn.Even voelde ik me echt heel gelukkig van binnen.