donderdag 11 december 2008

100ste Leids jaarboekje

Vandaag ontving ik het Leids jaarboekje 2008 per post. Eigenlijk heb ik dit boek gekregen van Trudy van den Bos, mijn tante, voor mijn verjaardag afgelopen maand. Het is een zeer lezenswaardig boekwerk met aandacht voor Leiden gedurende de eeuwwisselingen de afgelopen 800 jaar: Leiden 1200/2000. Zo is de ontwikkelingsgang van onze geboortestad te volgen, met de aantallen inwoners, de economische situatie gedurende een bepaalde 'Wende' en de karakteristieke kenmerken die tijdens zo'n eeuwwisseling bepalend waren voor de stad. Het verheugde me dit boek in ontvangst te kunnen nemen. Minder goed nieuws was dat daarin te lezen stond dat Dirk Jaap Noordam, mijn vroegere docent sociale geschiedenis aan de Leidse universiteit inmiddels is overleden. Enkele jaren geleden zag ik hem nog op de studiezaal van het Regionaal Archief Leiden. Noordam heeft de afgelopen dertig jaar een belangrijke rol vervuld in de optekening van de geschiedenis van Holland en van Leiden meer in het bijzonder. Wat is het leven toch vergankelijk, realiseer je je dan opnieuw. Noordam is 66 jaar geworden.